Hur blir egendom enskild?

Enskild egendom. Min f d make säger att hans jordbruksegendom är hans enskilda egendom. Detta ska hans nu sedan många år tillbaks ha ordnat med på något vis. Var kan man se sådant i så fall? Min f d make är nu omgift. Har hans nya kvinna någon rätt till fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningarna

Regler om egendom i äktenskap finnar man i Äktenskapsbalken (Äktb). Egendom kan vara enskild på flera olika sätt. Det vanligaste är att det är till följd av äktenskapsförord, gåva eller arv (7 kap 2 § Äktb). Om det är till följd av ett äktenskapsförord kan man se det genom att läsa äktenskapsförordet. Är det till följd av arv kan man läsa det i testamentet, och om det är till följd av gåva kan det läsas ut gåvobrevet, dock finns det inte alltid ett sådant vilket leder till att annan bevisning måste föras.

Din situation

Om din f d make har ärvt eller fått jordbruksegendom som enskild har den nya kvinnan ingen rätt till den. Om jordbruksegendom är enskild till följd av äktenskapsförord gäller bara detta det äktenskapet som förordet var skrivet till. Den nya kvinnan har alltså ingen rätt till fastigheten om den är enskild till följd av ett äktenskapsförord skrivit mellan henne och din f d make. Det finns ett mindre och ovanligt undantag som kan göra att den nya kvinnan skulle få rätt till fastigheten trots att den är enskild till följd av ett äktenskapsförord. Utan mer information kan jag inte avgöra om det skulle vara relevant här eller inte.

Slutsats

Efter som att du skriver att han ordnat med det så kan detta bara skett genom ett äktenskapsförord när han gifte om sig, om så är fallet går det att läsa i äktenskapsförordet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare