FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/12/2021

Hur blir det med pengar på sparkonto vid en separation?

Hej!

Jag ska separera från min sambo och jag undrar hur det blir med pengarna på vår sparkonto, kommer dom behöva delas lika på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur det blir med vardera persons eget sparkonto när ni separerar. Utifall att du menar att ni har ett gemensamt sparkonto redogör jag även kortfattat för hur det fungerar!

När man har separerat som sambor har vardera person rätt att begära en så kallad bodelning. En sådan begäran måste göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde. Det är bara samboegendom som ska delas och ingå i bodelningen (8 § sambolagen).

Vad utgör samboegendom?

Det är bara bostad och bohag (t.ex. möbler och hushållsmaskiner) som förvärvats med syftet att man gemensamt ska använda egendomen som är samboegendom (3 § sambolagen). Egendom som man själv ägde innan man blev sambor är därför i huvudregel inte samboegendom. Eftersom det bara är bostad och bohag som ska delas lika på och ingå kommer därför inte era pengar att behöva delas på. Pengarna på era egna sparkonton kommer fortsätta vara era i sin helhet.

Gemensamt sparkonto

Om ni har ett gemensamt sparkonto kommer dessa pengar inte heller ingå i någon bodelning till följd av separationen. Däremot har ni båda s.k samäganderätt till pengarna och samäganderättslagen blir tillämplig om ni inte avtalat bort den. I huvudregel äger ni därför hälften var av pengarna och varje person har rätt att använda sin andel av pengarna (1 och 2 § samäganderättslagen). Om en annan andel än hälften av pengarna ägs av någon och detta kan visas så gäller den fördelningen. Ska ni ska vidta någon åtgärd som rör alla pengarna behövs i regel båda sambornas godkännande. Sammanfattningsvis kan dessa pengar behöva delas lika på om ni inte längre vill spara tillsammans.

Hoppas du fick lite klarhet i saken och god fortsättning!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare