FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/07/2022

Hur beräknas värdet på fonder vid en bodelning?

Vi har båda fonder som ska ingå i bodelningen. Hur räknar man värdet? Nuvarande värde-vinstskatt eller vad är skäligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ska all egendom som inte är enskild inkluderas i bodelningen (9 kap. 1 § äktenskapsbalken och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken, ÄktB). Bodelningen görs med utgångspunkt i  de egendomsförhållanden som förelåg vid dagen då talan om äktenskapet väcktes, den så kallade brytdagen (9 kap. 2 § ÄktB). Det är alltså den egendom, inklusive fonder, som fanns på brytdagen som ska inkluderas i bodelningen. Värdet på fonderna ska dock inte utgå från denna tidpunkt, utan värderingen ska göras utifrån förhållandena som är aktuella vid bodelningstillfället. Det är alltså värdet på fonderna den dagen då boet är utrett som ska räknas in i bodelningen, och inte fondernas värde då ansökan om skilsmässa lämnades in.

En make får både köpa och sälja värdepapper under betänketiden men då finns det en redovisningsplikt som innebär att maken måste redovisa för all egendom som har påverkats under perioden (9 kap. 3 § ÄktB). Har aktier sålts innan bodelningen och resulterat i en minskning är det värdet av aktierna som innehades under brytdagen som det är när boet är utrett som ska ingå i bodelningen. Bodelningen görs alltså utifrån vad värdepapperna du hade på brytdagen skulle ha varit värda när boet utretts, det vill säga som om de aldrig hade blivit sålda.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare