Hur äktenskapsförord upphävs

Jag och min man upprättade ett äktenskapsförord för nästan 20 år sedan avseende korsvist ägda kapitalförsäkringar. Kapitalförsäkringarna för oss båda är avslutade för ca 10 år sedan. Behöver vi göra något med äktenskapsförordet? Kan det tas bort?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag vi kommer att behöva gå in och titta i är äktenskapsbalken (ÄktB), eftersom det är i äktenskapsbalkens 7:e kapitel som vi hittar bestämmelserna om äktenskapsförord.

Här framkommer att ifall du och din man vill att äktenskapsförordet skall tas bort eller ändras, så måste ni skriva ett nytt ( 7 kap. 3 § stycke 1 ÄktB). I det nya äktenskapsförordet skriver ni vad som skall gälla från och med nu, till exempel att all egendom skall vara er gemensamma.

När det nya äktenskapsförordet är skrivet så är det viktigt att ni registrerar det till skatteverkets äktenskapsregister, eftersom det är först då det nya äktenskapsförordet ersätter det gamla (7 kap. 3 § stycke 3 ÄktB).

Vill ni ha hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord så rekommenderar jag varmt vår avtalsrobot här på Lawline!

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för er! Har du fler frågor så är du varmt välkommen tillbaka.

God fortsättning och Gott nytt år!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare