Hur äktenskapsförord kan påverka om egendom är enskild eller giftorättsgods

Hej,

Vi har varit gift i 10 år, och har aldrig haft ett äktenskapsförord.

Det är oklart för oss vad som gäller vid äktenskapsförord i efterhand.

Om vi nu efter 10 år skriver ett äktenskapsförord och gör mina ISK (privat pensionssparande) till enskild egendom, gäller äktenskapsförordet för hela beloppet som redan finns på mina ISK, eller delar lagen pengarna på mina ISK, då äktenskapsförordet först gäller från det datumet äktenskapsförordet registreras?

Till exempel om jag har 1.000.000 kronor på mina privata ISK, och vi nu skriver ett äktenskapsförord efter att ha varit gift i 10 år. Är de 1.000.000 kronor skyddad när avtalet är registrerat på Skatteverket? Eller delar lagen mina 1.000.000 kronor (500.000 kronor till varje make, till exempel om lagen säger att det har varit gemensamt ägande i 10 år) när äktenskapsförordet registreras, och då kommer endast pengarna på mina ISK framöver från registreringsdatum att bli enskild egendom?

Eftersom jag inte har någon tjänestepension i Sverige, och endast har mina ISK (privat pensionssparande) att se fram emot, är det viktigt för oss vad som gäller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline!

Reglerna kring vad som är giftorättsgods och enskild egendom finns i 7 kap. 1-3§§ Äktenskapsbalken (ÄB). Huvudregeln är att allt är giftorättsgods, om det inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom nämns i 7 kap 2§ ÄB, däribland det som ni kommer fram till genom äktenskapsförord.

När ni skriver äktenskapsförordet så kan ni bestämma helt själva vad som ska vara enskild egendom och vad som ska vara giftorättsgods. Detta är helt enkelt giftas möjlighet att avtala bort dispositiv lagstiftning. Om ni exempelvis nämner att ditt ISK-konto ska vara enskild egendom så blir det så.

Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknas av makarna och slutligen ges in till skatteverket. Äktenskapsförordet börjar gälla den dag som ni ger in det till skatteverket, se 7 kap 3 § ÄB.

Kort sammanfattat borde det inte vara några större problem att ditt konto med privata pensionsbesparingar blir enskild egendom om ni skriver med detta i ett äktenskapsförord och följer formkraven.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare