Hundägarens strikta ansvar

Hej!

Om en hundägare vars hund är orsak till en olycka bara går från platsen för olyckan, är det olagligt? I vårt fall avvek hundägaren när hunden attackerat och jagat en häst så ryttaren ramlade av och skadade sig rejält. Ryttaren fick åka ambulans och ligger kvar på sjukhus 3 dagar senare.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Orsakar en hund skada har hundens ägare ett strikt ansvar att ersätta skadan, även om ägaren själv inte varit vållande till skadan (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Ägaren till hunden är alltså skadeståndsskyldig för de skador som uppkommit på hästen och ryttaren.

Mitt råd är att ryttaren kontaktar hundägaren och påtalar hans skadeståndsskyldighet. Skulle de inte komma överens kan en stämningsansökan lämnas in till domstol. Behöver ni ytterligare rådgivning rekommenderar jag er att boka en tid hos lawlines jurister (här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare