Vad får det för konsekvenser om min hund dödar min grannes katt?

Min grannes katt hålls ej under uppsikt och har vid flera tillfällen sprungit in i min bostad omedelbart när jag öppnad dörren för att gå ut. Eftersom jag har hund som jagar katt om den får möjligheten har det därför bara varit tur att min hund ej har kommit åt den ännu. Jag har försökt att ta kontakt med ägaren genom att knacka på dörren ett flertal gånger samt lagt en lapp i deras postlåda med mitt namn ärende och telefonnummer. Men jag har inte fått något svar från detta. Vad skulle hända om katten springer in i min bostad och min hund dödar den? Och finns det något jag kan göra för att förhindra situationen?

Lawline svarar

Hej,

Tack så mycket för din fråga, och för att du har vänt dig till oss på Lawline.

Jag tolkar frågan som att din grannes katt brukar smita in i din bostad och att du är orolig för att din hund kommer skada katten. Du har försökt få kontakt med kattens ägare utan något svar och undrar vad som skulle hända om din hund skulle döda katten då katten smiter in. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lagen om tillsyn över hundar och katter.

Vad får det för konsekvenser om min hund dödar min grannes katt?

Som hundägare har du ett strikt ansvar för din hund (19 § första stycket i lagen om tillsyn över hundar och katter). Detta innebär att du ansvarar för alla skador som hunden orsakar, oavsett vems "fel" det är. Om din hund skulle döda grannens katt måste du ersätta kostnaderna till kattens ägare. Likaså, om din hund exempelvis biter katten utan att katten avlider, är du ersättningsskyldig för veterinärkostnaderna för att katten ska kunna bli återställd. Det spelar ingen roll att katten går in i din bostad, det är fortfarande du som blir ersättningsskyldig om katten skadas eller avlider på grund av din hund.

Vad kan du göra?

Det du kan göra är att kontakta kattens ägare, vilket du redan gjort. Mitt råd är att fortsätta försöka få tag på ägaren till katten och förklara situationen så att kattägaren kan vara extra uppmärksam på katten. Tyvärr finns det inte mycket mer du kan göra än det samt att vara försiktig och hålla utkik efter katten, så att varken katten eller din hund utsätts för fara om du har en känsla av att det kan hända något.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Hanna RudelövRådgivare