Hej! Vad är en rättsregel? Hur identifierar man en rättsregel via regelmetoden?

Hej! Vad är en rättsregel? Hur identifierar man en rättsregel via regelmetoden? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

Jag kommer först besvara din fråga om vad en rättsregel är och sedan hur man identifierar en rättsregel via regelmetoden.

Vad är en rättsregel?

En rättsregel är en juridiskt bindande regel för mänskligt handlande. Man kan skilja på materiella regler som handlar om vad som gäller i ett särskilt fall och processuella regler. Processuella regler är sådana som bestämmer hur en domstol ska göra när den dömer, exempelvis de reglerna som finns i rättegångsbalken (Lagen.nu).

Hur identifierar man en rättsregel via regelmetoden?

Vad är regelmetoden?

Regelmetoden går ut på att högsta instans uttalar en rättsregel. Det vill säga högsta instans, exempelvis Högsta domstolen, får genom sin dom fram ett prejudikat. Prejudikat är då resultatet av att högsta instans uttalar en rättsregel. Enligt regelmetoden är prejudikat bindande för domstolar i framtiden.

Inom straffrätten finns det tre instanser; tingsrätt, hovrätt och HD. Tingsrätt är första instans, sedan överklagar man till hovrätt, för att sist hamna i HD som är högsta instans. Detta är viktigt att veta när jag förklarar stycket nedan.

Ett exempel på när regelmetoden kommer i uttryck görs i NJA 2019 s. 951, av Högsta domstolen (även kallat HD). Här bestämde sig HD för att den tidigare värdegränsen för ringa stöld skulle höjas på grund av att konsumentprisindex hade ökat sedan 1990. Därmed bestämde HD att värdegränsen inte skulle vara 800 kr utan 1250 kr för ringa stöld.

Efter denna domen så har tingsrätter och hovrätter i landet dömt ringa stöld för 0-1250kr. Innan detta så ansågs det bara vara ringa stöld från 0-800kr.

Hur identifierar man en rättsregel via regelmetoden?

I en HD dom skulle en ledtråd kunna vara att något är en allmän princip. Exempelvis i NJA 2008 s. 642 sa HD: "det är en grundläggande avtalsrättslig princip att den som ej erhåller avtalad prestation, inte heller är skyldig att betala för denna”. I framtiden kommer då tidigare instanser förhålla sig till detta.

Annars när man läser en dom och HD säger att något särskilt gäller i domen eller att man ska se eller behandla en rättsregel på ett visst sätt är det exempel på ett prejudikat som domstolar i framtiden ska förhålla sig till.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare