Hej jag är borgensman, om huset brinner ner eller liknande, i den fastighet som min fru hyr blir jag då skyldig att betala det då eller blir min fru skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Borgen är ett löfte om att ansvara för att hyresgästen fullgör sina skyldigheter gentemot hyresvärden. Den som går i borgen kallas borgensman (du). Det du säger stämmer, hyresvärden kan kräva dig direkt att fullgöra dessa skyldigheter om din fru inte kan göra det. Borgensåtagandet brukar gälla fullt ut och rör alla kostnader som hänger samman med hyresavtalet.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare