Har partner rätt att bli utköpt ur gemensam bostad?

Hej,

Jag har en äktenskapsskildring reg hos tingsrätten 6/1 2020 (brytdatum).

Jag och ännu min man (barn under 16 år) har vårt gemensama hus ute för försäljning genom Svensk fastighetsförmedling i skrivande stund. Huset är värderat förra sommren till 10 850 000. Nu efter att vi har fått in ett bud på 10 050 000 kr har min man meddelat att han vill köpa ut mig för 10 000 000 kr (netto). Lite sent kan jag tycka dessutom vill han att hans två företag med 18 registerade fordon, möbler mm ska ingå i det erbjudandet. Det innebär att jag skulle förlora ca 1 miljon på att acceptera hans bud. Dessutom har vi nu en köpare med bud registerat.

Min fråga är om jag kan nyttja nedan lag och paragraf för att tvinga honom att sälja till en utomstående part/kund. Eller måste jag ändå acceptera ett bud från honom även om det egentligen är för långt?

Dvs kommer jag tjäna på att ansöka om bodelningsförrättare och tvångsförsäljning?

Samäganderättslagen. En delägare kan ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning när den eller de andra delägarna motsätter sig en ordinär försäljning (6 § Samäganderättslagen).

Jätte tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har absolut ingen skyldighet att acceptera hans bud. Om han inte vill gå vidare med den reguljära försäljningen är det enklaste sättet att ansöka om tvångsförsäljning. Möjligheten att tvinga fram en försäljning av bostad, så kallad tvångsförsäljning, regleras i Samäganderättslagen. Du kan ansöka hos tingsrätten om tvångsförsäljning när den den andra personen motsätter sig en ordinär försäljning (6 § Samäganderättslagen). Det är därmed tingsrätten som du ska vända dig till för att ansöka om tvångsförsäljning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Du kan alltid vända dig till Lawlines juristbyrå för kvalificerad juridisk rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare