Har man rätt till lön under uppsägningstiden, trots att man inte jobbar?

Hej,

Jag har nu sagt upp mig från mitt arbete och frågade om jag kunde få gå tidigare än 1månad. Har varit tjänstledig och skulle komma tillbaka 16 november och isf ha jobbat 2 veckor, för att sedan lämna.

Fick höra att jag ändå har rätt till lön dessa två veckor, även om de tillgodosedde min önskan om att inte komma tillbaka och jobba dessa två veckor. Stämmer det?

Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till frågor om lön under uppsägningstiden vänder man sig till lagen om anställningsskydd (LAS).

Utifrån den information du har angett i frågan utgår jag ifrån att det föreligger en minsta uppsägningstid om en månad i ditt fall (11 § första stycket LAS).

En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare (12 § LAS). Huvudregeln här är att arbetstagaren faktiskt står till arbetsgivarens förfogande och kan arbeta för denne. Undantaget är ifall arbetsgivaren förklarar arbetstagaren som arbetsbefriad. Då åtnjuter man fortfarande lön under uppsägningstiden, trots att man inte egentligen står till arbetsgivarens förfogande. Det viktigaste är att arbetsgivaren ger grönt ljus för arbetsbefriandet, vilket verkar föreligga i ditt fall.

Värt att tillägga här är att ifall du börjar jobba under en ny arbetsgivare kan din nuvarande arbetsgivare göra avdrag från lönen som betalas ut till dig under uppsägningstiden (13 § LAS). I din fråga har jag inte fått något angivet om huruvida du redan har hittat en ny anställning, men i vart fall är det bra att lägga detta på minnet.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med eventuella ytterligare funderingar rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare