Har man rätt till avkastningen av enskild egendom i äktenskap?

Min man har en enskild egendom. Han har gjort en inteckning av den för att placera pengar i det företag han nu företräder. Det är ett krav av företaget han jobbar på att man går in och placerar sina pengar där. Detta var ett beslut vi båda gjorde tillsammans med en förhoppning att vi inom de närmsta 5 åren skulle kunna få en bra avkastning när företaget säljs.

Min fråga: Har jag rätt till del i den summan när den delas ut. Eftersom han har gjort en inteckning på sin privata egendom men gemensamt beslut gjort detta. Vad säjer lagen. Vi är gifta sedan 30 år tillbaka med 4 barn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagar om enskild egendom inom äktenskap finner vi i Äktenskapsbalken.

Din make har, som jag har förstått det, placerat sin enskilda egendom i ett företag i förhoppning om att detta ska öka egendomens värde. Detta är detsamma som att den enskilda egendomen skulle ge avkastning. Enligt lagen är avkastning på enskild egendom att räkna som giftorättsgods (din och din makes gemensamma egendom), om inget annat är föreskrivet i en rättshandling, 7 kap. 2§ Äktenskapsbalken.

Med detta sagt är svaret på din fråga: om det inte finns föreskrivet någonstans att även avkastningen på din makes enskilda egendom ska vara hans enskilda, har du som hans maka rätt till den avkastning som den enskilda egendomen ger med tanke på att ni är gifta. Däremot har du inte rätt till den enskilda egendomen i sig, det vill säga det ursprungligen placerade beloppet, utan bara dess avkastning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar något!

Vänligen,

Lisa GustafssonRådgivare