FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/07/2018

Har man rätt att vägra urinprov?

Hej. Om man blivit misstänkt för narkotika brott, i detta fallet THC intag av eget bruk utan att ha något av detta på sig (narkotikabrott) och blir skjutsad till sjukhuset utan polisen för att ta blod och urinprov. Har jag rätt till att vägra urinprov men att bara gå med på blodprov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor gällande kroppsvisitation och kroppsbesiktning finns i 28 kap. Rättegångsbalken (RB).

När det gäller brott där fängelse kan bli påföljden kan både kroppsvisitering och kroppsbesiktning bli aktuellt, förutsatt att personen är skäligen misstänkt för brottet eller om det finns synnerlig anledning till det, 28 kap. 11 § och 12 § RB. Med kroppsvisitering menas enbart en yttre visitering av kläder, väskor och liknande, medan kroppsbesiktning innebär en undersökning av kroppens inre och yttre samt undersökning av olika prover som tas från kroppen, där både urinprov och blodprov kan inräknas.

Du har alltså inte rätt att vägra urinprov om du är skäligen misstänkt för narkotikabrott då detta brott kan ge fängelsestraff.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare