FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/04/2018

Har man personligt betalningsansvar i ett aktiebolag?

Hej,

Ett aktiebolag har på egen begäran (med tips från deras advokat) tagit ett beslut om konkurs/likvidation. I styrelsen sitter en styrelseledamot och en styrelsesuppleant. VD är samma person som styrelseledamoten. Kan de bli personligen skyldiga för företagets skulder? Dvs. kan företagets skulder påverka styrelsemedlemmarnas privata ekonomi negativt?

I dagsläget har de, med rädsla för att skulderna som överstiger tillgångarna i AB:t, påverkar deras personliga ekonomi, skrivit över alla deras privata tillgångar på sina barn (genom gåvor). Kan det bli frågan om oredlighet mot borgenär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktiebolagslagen (ABL) är tillämplig lag för aktiebolag.

Huvudregeln för aktiebolag är att aktieägarna inte har något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser (1:3 första stycket ABL). Bolaget svarar alltså för sina egna skulder, och aktieägarna har inget personligt ansvar.

Det finns undantag då aktieägarna trots allt kan bli personligt betalningsansvariga (1:3 andra stycket ABL). Ett sådant tillfälle är vid likvidationsskyldighet pga. kapitalbrist. När det egna kapitalet i bolaget sjunkit till hälften av det registrerade aktiekapitalet inträder en aktivitetsplikt för aktieägarna. När de har skäl att anta att kritisk kapitalbrist råder måste de upprätta en kontrollbalansräkning (25:13 ABL). Om denna visar att kritisk kapitalbrist råder måste man kalla till en första kontrollstämma (25:15 ABL).

Om styrelsen underlåtit att upprätta en kontrollbalansräkning eller underlåtit att kalla till en första kontrollstämma svarar styrelsens ledamöter solidariskt för de förpliktelser som uppkommer för bolaget under den tid som underlåtenheten består (25:18 första stycket ABL).

Kan företagets skulder påverka styrelsemedlemmarnas privata ekonomi negativt?

Som utgångspunkt och som huvudregel påverkar inte bolagets ekonomi och skulder styrelsemedlemmarna privata ekonomi. Undantag finns dock, och styrelsemedlemmarna kan bli personligt betalningsansvariga om ovan nämnda omständigheter föreligger.

Om fallet är så att de är personligt betalningsansvariga kan borgenärerna återvinna gåvor styrelsemedlemmarna gett bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare