Har jag rätt till min makes tillgångar?

Gifta utan åkteskapsförord..Äger hus mm tillsammans. Svärmor satt in 240.000 på mans konto...

Har inte jag rätt till 50% eftersom vi är gifta?

När svärmor avlider..har jag del av det som min man ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill få reda på om du har rätt till hälften av de 240 000 kr som din svärmor satt in på din makes konto, samt om du har rätt att ta del av din makes arv efter hans mor. Ditt svar regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Det jag kan börja med att nämna är att huvudregeln inom svensk rätt är att varje make råder över sin egendom och ansvarar för sina egna skulder (ÄktB 1 kap. 3 §). Kort sagt innebär detta att du och din make har hand om era egna respektive tillgångar och skulder, Din make har inte rätt till dina tillgångar och du har inte rätt till hans. Samma sak gäller skulderna. Detta innebär att du inte har rätt till 50 % av de 240 000 kr din make fått från din svärmor, eftersom endast din make har rätt till sina egna tillgångar.

Svaret på din andra fråga blir likadant som i föregående stycke, dvs att du inte har rätt till din makes arv efter hans mor. Detta på grund av samma anledning som ovan, att endast din make har rätt till sina tillgångar.

Så för att sammanfatta så har du inte rätt till 50 % av de 240 000 kr som din make fått från din svärmor eftersom varje make bestämmer över sina egna tillgångar. Du har inte heller rätt att ta del av din makes arv från hans mor, dvs din svärmor, på grund av samma anledning.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare