Har jag rätt till en sänkning av hyran om en granne klagar på vartenda ljud som kommer från min lägenhet?

Hej!

Jag har en granne i min bostadsrätt under mig som gnäller på mig vad jag än gör. Jag får lappar utav honom där det står att jag inte får gå på toaletten så sent på kvällarna, får inte dricka vatten, inte använda micron, byta upp min sovrumsdörr då han anser att den "knarrar", jag får inte ha på en bordsfläkt på mitt skrivbord på kontoret för den vibrerar i hela hans lägenhet, han anser att jag pratar i telefonen för mycket, han anser att jag skrattar för mycket i min egen lägenhet.

Jag har påtalat detta för styrelsen, och dom verkar gå i god för mig, och givit han en varning för detta, dock så fortsätter han ringa dom om att jag sitter och tittar på film (han sa även att jag har hörlurar på mig) men han anser att han hör igenom hörlurarna ner i hans lägenhet. Mycket sådana klagomål.

Kan jag som privatperson göra något i min favör? Jag har laddat ner en buller app på min telefon som visar att snittljudnivån jag har i min lägenhet under dagen är 46 DB. Vilket jag förstår är ganska lågt.

Jag undrar kort och gott, kan det här vara en risk för mig att bli av med min bostad? Jag vet att han har en del inflytande hos styrelsen men just nu får jag inte ens röra mig i min egen lägenhet utan att få klagomål på dom mest absurda sakerna.

Kan jag hävda att jag vill ha hyressänkning då jag enligt han, inte kan använda mitt ena rum? Kan jag göra någonting annorlunda än vad jag gjort?

Tacksam för lite rådgivning!

Ha en bra dag


Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 9 § bostadsrättslagen ska en bostadsrättshavare använda lägenheten på ett sätt som innebär att grannarna utsätts för störningar som är skadliga för hälsan eller som försämrar deras bostadsmiljö till den grad att de rimligen inte bör tålas.

Innebörden av att något rimligen (eller "skäligen" som det kallas i lagtexten) inte bör tålas är att man inte ska utgå från individens subjektiva upplevelse av den påstådda störningen. Hänsyn tas därmed inte till att någon är känsligare än normalt, utan bedömningen utgår från vad som helt enkelt bör vara en rimlig nivå på vad man bör tåla när man bor i ett lägenhetshus. Tanken är att om man väljer att bo i ett flerfamiljshus får man också i viss mån tåla att det då och då kommer ljud från andra bostäder. Störningar som dessutom sker på natten kan vara otillåtna medan samma typ av störning kan vara tillåtna på dagen

Utifrån det du beskriver låter det inte som några störningar som skulle kunna omfattas av nyss nämnda paragraf.

Grannens beteende å andra sidan kan betraktas som störningar, eftersom trakasserier omfattas av begreppet (se rättsfallet RH 2017:9). Vid störningar har man i vissa fall rätt till nedsättning av årsavgiften samt skadestånd om dessa inneburit ett hinder eller men i ditt nyttjande av bostadsrätten utan att föreningen gjort något (se rättsfallet NJA 2004 s. 830 samt 7 kap. 4 § bostadsrättslagen). Om det är så att han tar kontakt med dig eller lämnar lappar så fort du gör något av det du beskrivit i din frågeställning till den grad att det kan anses förhindra dig från att använda dig av din bostad på ett fullgott sätt genom att du behöver oroa dig för konfrontationer från grannen, skulle jag betrakta det som en situation där du har rätt till sänkning av avgiften.

Mitt råd är dock att förmedla detta till styrelsen, dvs att du uppfattar hans klagomål som trakasserier och i sin tur som hinder eller men i ditt nyttjande av bostadsrätten, och att du begär en sänkning av avgiften och eventuellt skadestånd om de inte gör något åt saken. Förhoppningsvis kan det få dem att sporrade att ta saken på allvar och få bukt med problemet.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Fastighetsrätt och Bostadsrätt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000