Har jag rätt att bo kvar i min sambos lägenhet?

Hej,

Jag och min sambo har separerat. Hon äger lägenheten och jag har inget boende. Hon har lite svårt att fatta och tror hon kan slänga ut mig direkt. Men visst har jag tre månaders uppsägning innan jag måste flytta? Finns det nån lagtext där man kan läsa detta?

mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som ägare av bostadsrätten är din sambo att betrakta som hyresvärd och du som hyresgäst. Om ni inte har avtalat om något annat har du då rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen, JB 12 kap 4 §, 1st, 1p. Om du bodde hos din sambo i mer än tre månader i följd ska uppsägningen vara skriftlig och delges dig, JB 12 kap 8 §. Att uppsägningen ska delges innebär att din sambo ska se till att du har tagit del av uppsägningen och måste kunna bevisa detta, JB 12 kap 8 §, 3st och 8 kap 8 §.

Du har alltså som hyresgäst enligt lag rätt att bo kvar i lägenheten i tre månader från det att uppsägning sker.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare