Har hyresgästföreningen förlorat något mål?

Har hyresgästföreningen någonsin förlorat ett mål?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är tyvärr omöjligt att ge dig någon exakt statistik över hur många mål Hyresgästföreningen nått framgång i och hur många mål den förlorat. Dock förlorar även Hyresgästföreningen i juridiska tvister emellanåt. Hyresgästföreningen företräder sina medlemmar och ger dessa juridisk rådgivning. God juridisk rådgivning kan i många fall förebrå en eventuell domstolstvist; i många fall kan det hända att rådgivaren ger den som behöver rådgivning så goda råd att vederbörande väljer att inte tvista i domstol.

Hyresgästföreningen företräder varje år flera av sina medlemmar och varje fall är unikt. Det görs alltid en bedömning av domstolen i det enskilda fallet vilket inverkar på vilken utgång målet får.

Svaret på din fråga är således att Hyresgästföreningen förlorar mål, precis som andra advokater och ombud som företräder sina klienter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare