Har en make rätt att använda den andra makens pengar utan tillåtelse?

Jag vill köpa en husvagn och min man har sparat del av sin pension och jag tycker att jag vill få utnyttja en del av de pengarna till husvagnen men han nekar och säger att det är hans pengar! Och vi är gifta! Hur gör vi med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan din man neka dig att använda hans pengar?
Ja, i äktenskapsbalkens 1 kapitel 3 § regleras principen om särförvaltning. Den stadgar att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Det betyder att din man äger sin sparade pension trots att ni är gifta. Han har alltså rätt att själv välja hur han vill använda sina besparingar och därför neka dig att köpa husvagnen med hans pengar.

Vad kan du göra?
Om din man inte vill köpa husvagnen får du istället använda dina egna pengar för att köpa den.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare