Har en inneboende rätt till besittningsskydd?

Jag har hyrt ut ett rum i min hyreslägenhet till en inneboende, övriga rum är gemensamma. Kan den inneboende efter någon tid hävda besittningsrätt och bör jag därför skriva ett hyresavtal som är tidsbegränsat?

Hur skall jag gå tillväga om jag skulle vilja fortsätta hyra ut till samma inneboende i flera år framöver utan att denne har rätt att hävda besittningsrätt? Räcker det att i avtalet skriva att den inneboende avsäger sig besittningsrätt oavsett hur mång år kontraktet kommer att gälla?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande hyresrätter finns i 12 kap Jordabalken (JB).

Precis som du verkar vara medveten om har vanligtvis en hyresgäst besittningsskydd, vilket innebär att hyresvärden inte hur som helst kan slänga ut hyresgästen (12 kap 46 § JB). Ett undantag gäller dock för inneboende. En inneboende har aldrig besittningsskydd. Det spelar ingen roll hur länge hen hyrt rummet, besittningsskydd blir aldrig aktuellt (12 kap 45 § JB).

Du behöver alltså inte tänka på att reglera besittningsskydd i avtalet, eftersom en inneboende automatiskt inte kan få sådant skydd oavsett hur länge hyresförhållandet varar. Du kan ändå utforma ett tidsbegränsat avtal om du skulle vilja, men det gör som sagt ingen skillnad vad gäller din inneboendes rätt till besittningsskydd.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare