FrågaFAMILJERÄTTGod man17/10/2018

Har en god man någon roll i en brottsprocess?

Jag har nyligen fått en god man förordnad, men under sommaren har jag fått kallelse att jag misstänks för brott och ska på förhör hos polisen måste min god man meddelas om det och kan den gode mannen göra något åt det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i föräldrabalken (FB).

En god man förordnas om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att ta hand om sin egendom eller sig själv (FB 11 kap. 4 §).

Godmanskapet har alltså inget att göra med själva utredningsprocessen när någon misstänks för brott, utan handlar mer om hjälp i vardagen med exempelvis att hjälpa till att sköta ekonomin.

Det finns därför inte några bestämmelser om att denna person måste meddelas att du ska förhöras. Är det så att det påverkar din goda mans uppdrag skulle jag rekommendera att du meddelar denne, men det är som sagt inte något tvång.

Inte heller finns det något speciellt som din goda man kan göra åt din situation. Det kan istället vara lämpligt att kontakta en försvarsadvokat.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare