Har en bostadsrättsförening rätt att höja hyran för parkeringsplats med 157%?

Har en bostadsrättsförening rätt att höja avgiften för parkeringsplats med 157%?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 7 kap. 14 § bostadsrättslagen framgår, att föreningen har rätt att ta ut en årsavgift av medlemmarna för att täcka föreningens löpande kostnader (räntor, amorteringar, sophantering, underhållsarbete etc.). Enligt 9 kap. 5 § bostadsrättslagen ska det i stadgarna anges hur årsavgifterna beräknas. Det är, under förutsättning att ingenting annat bestämts i stadgarna, styrelsens uppgift att besluta om nivån på årsavgifterna (9 kap. 14 §).

Svaret på din fråga blir mot den bakgrunden att det inte finns någonting som rent principiellt hindrar att styrelsen höjer årsavgifterna med 157 procent. Om det visar sig vara en onödigt drastisk höjning finns naturligtvis möjlighet för missnöjda medlemmar att byta ut styrelsen i samband med föreningsstämman. Det står då den tillträdande styrelsen fritt att justera årsavgifterna på nytt.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare