FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/03/2018

Har delägare lösningsrätt när hembudsförbehåll gäller?

Om alla delägare i ett fåmansbolag med hembudsförbehåll har lösningsrätt vad händer då om en delägare köper aktier av en annan delägare. Då finns ju aktierna fortfarande i bolaget. Vad menas då med att köpa tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har utvecklat föregående svar, såtillvida att det även framgår, att det av hembudsförbehållet ska framgå, vilken inbördes ordning som gäller mellan de som har lösningsrätt och vem som ska erbjudas att lösa aktierna (4 kap. 28 § p. 3 ABL). Oavsett om delägare eller utomstående köper aktierna, kommer aktierna finnas kvar i bolaget. Men jag förstår din fråga som att du anser att det är underligt att någon i bolaget kan köpa aktierna åter och att aktierna på så sätt finns kvar. Det kan förvisso anses besynnerligt, men eftersom man kan utesluta delägarna i hembudsförbehållet från de som har lösningsrätt, kan man undvika detta. Finns delägarna bland de som har lösningsrätt, kan det i sådana fall lösas såtillvida, att man beslutar om en särskild ordning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare