FrågaAVTALSRÄTTGåva30/07/2018

Har de förra ägarna rätt att ta tillbaka katten de tidigare gett bort?

Hej,

En katt börja komma till min bror och hans förra sambo, sambon lade ut på facebook vems katt det kunde vara. Det visade sig att det var en familj som bodde ca 5 mil därifrån som ägde katten som rymde hela tiden då de precis flyttat, den gång måste dock någon kört iväg den. Dom besluta sig för att min bror och hans sambo skulle få behålla katten för att den skulle komma till ett kanonhem. Nu ca 5 månader senare vill förra ägarna ha tillbaka katten och säger att de betalat försäkring och inte skrivit övet papprena på katten vilket min bror inte visste om. KAN dom kräva tillbaka katten? Katten kan inte få det bättre nu då den har en kattkompis och bor på landet och kan gå ut/in som den vill. Min bror och sambon har separerat och dom fösöker ha det som en ursäkt att det var sambon som fick katten, sambon lät katten bo kvar hos min bror just för att den inte kan få det bättre samt att den inte ska behöva flyttas ytterliggare en gång. Evigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det lagen (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen) som gäller vid gåvor av lös egendom, vilket katter räknas som i lagens mening.

En gåva som har fullbordats är enligt huvudregeln bindande, vilket innebär att om din bror och hans förra sambo fick katten av de förra ägarna i gåva har de inte rätt att i efterhand ångra sig och ta tillbaka den.

Enligt gåvolagen fullbordas en gåva i och med att den kommit i gåvotagarens besittning (se 2 §). Det innebär att själva egendomen rent fysiskt ska ha överlämnats till mottagaren. Det krävs alltså inte att de förra ägarna ska ha skrivit över diverse papper på katten för att handlingen ska vara en giltig gåva.

Såvida inte de inblandade kommit överens om att de förra ägarna har rätt att ta tillbaka katten, kan de alltså inte kräva tillbaka katten. Det bör dock påpekas att en fullbordad gåva kan ogiltigförklaras såsom vilket avtal som helst. Däremot torde det inte bli aktuellt i ert fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare