FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet22/04/2018

Häckar tränger in från granntomten

Grannen håller just nu på att anläggs en häck vid tomtgränsen som vetter mot min. Detta utan mitt samtycke eller att vi informerats i förväg.

Min granne får såklart görs vad hen vill på sin tomt men... redan idag växer tre träd och en stor rhododendron över på min sida. Jag har bett dem klippa grenar eller ta bort träden utan vidare åtgärd. Då vi får fallfrukt på vår tomt orsaker det faktiskt en angelägenhet. Så gäller även Granbarr som har en tendens att döda annan växtlighet under.

Grannen möjlighet att underhålla sin häck blir begränsad såvida hen inte gör detta stående på vår tomt. Själv har jag valt att ta bort buskar mm för att slippa underhåll och löv på hösten.

Står det verkligen grannen fritt att planera efter eget tycke vid tomtgräns? Och får en sådan häck bli hur hög som helst?

Jag har hittat råd och reglar om just detta på andra kommuners hemsidor men dock inte på Göteborgs stad hemsida. Rådet i Jönköping är att häcken ska placeras så den INTE växer in på grannen sida.

Har letat ett tag nu men det är svårt att hitta konkreta riktlinjer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grannas rättsförhållande är reglerat i jordabalkens (JB) 3 kap. I 3 kap. 1 § JB framgår en förhållandevis vag huvudregel, nämligen att grannar ska vid nyttjandet av sin fasta egendom ta skälig hänsyn till sin omgivning, varför en häck inte får vara hur hög som helst Jag har inte lyckats hitta ett liknande rättsfall där denna bestämmelse har blivit tillämpas och går därmed på den mer specifika bestämmelsen i 3 kap. 2 § JB som rör grenar och rot som tränger in på ens tomt. Där anges det att du som granne har rätt att ta bort rot eller gren som tränger in på din fastighet. En förutsättning för detta är dock att du gett grannen möjlighet att själv ta bort grenarna eller kvistarna om det kan befaras att åtgärden innebär skada för grannen. Mitt råd är därmed att be grannen att själv klippa bort grenarna och gör grannen inte det får du själv klippa bort dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Jakob PeräRådgivare