FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/09/2018

Gravid och fysiskt ansträngande arbete

Hej!

Jag är gravid i vecka 23 och har ett väldigt fysiskt och krävande arbete. Just nu håller min ansökan om graviditetspenning på att handläggas. Jag har alltså rätt till detta 60 dagar innan bf. Men om jag redan nu tycker att arbetet är för tungt och påverkar min rygg och graviditet, har jag då rätt att gå hem med full lön när inte arbetsgivaren kan erbjuda lättare arbetsuppgifter?

Jag arbetar på en daglig verksamhet med 12 stycken brukare som kräver den högst och mest krävande omsorgsbehoven. Exakt hela dagen består av tunga lyft, stress, ta emot tunga brukare med min kropp när de krampar och andra tunga moment där min kropp är mitt arbetsredskap och har ingen chans till vila och återhämtning då vi inte har raster eller luncher.

Vad gäller i detta fall om jag vill gå hem innan gravididtetspenningen träder i kraft? Måste jag sjukskriva mig eller har jag rätt till full lön hemma eftersom arbetsgivaren inte kan omplacera mig eller ge mig lättare arbetsuppgifter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Graviditetspenning

Precis som du skriver i frågan krävs det för att ha rätt till graviditetspenning dels att du har ett fysiskt ansträngande arbete, dels att det inte finns möjlighet att bli omplacerad hos din arbetsgivare och på så viss få ett mindre ansträngande arbete, se 10 kap. 2 § Socialförsäkringsbalken (SFB). Graviditetspenning utgår tidigast 60 dagar före beräknad förlossning, detta framgår av 10 kap. 6 § SFB.

Det är därmed inte möjligt att redan i vecka 23 få ut graviditetspenning.

Föräldrapenning

Även möjligheten till föräldrapenning är begränsad till att tidigast utgå 60 dagar före beräknad förlossning.

Sjukpenning

Det som återstår i din situation är att undersöka möjligheten till sjukpenning (sjukskriva dig).

Sjukpenning kan beviljas om arbetsförmågan är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom, se 27 kap. 2 § SFB.

Oftast anses graviditet vara del i en "normal livsprocess" och därmed inte betraktas som en sjukdom. Det finns dock fall där personer har blivit beviljade sjukpenning från försäkringskassan i samband med graviditet. Det är alltså inte en självklarhet att du får beviljat sjukpenning på grund av fysiskt ansträngande arbete så här tidigt i graviditeten men det är dock fortfarande en eventuell möjlighet.

Om sjukpenning beviljas kommer denna att baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Sjukpenning på normalnivå motsvarar 77,6 % av din SGI, högst 725 kr per dag.

Sammanfattningsvis

Det finns inte någon möjlighet att få graviditetspenning eller föräldrapenning vid ditt nuvarande stadium i graviditeten. Det som skulle kunna vara en möjlighet är att ansöka om sjukpenning från försäkringskassan även om detta inte beviljas i normalfallet för graviditet.

Vill du ha annan hjälp med hur du skulle kunna gå vidare med ditt ärende råder jag dig att boka en tid, det gör du enkelt genom länken: https://lawline.se/boka

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare