FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/06/2018

Grannens träd tränger in i vår tomt

Hej

Våra grannar har planterat 3 stycken träd utan att fråga oss och en stor del av träd är in våra tomt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om grenar tränger över tomtgränsen till din fastighet från grannens fastighet och detta orsakar olägenhet för dig får du ta bort dessa. Du måste dock först ge ägaren till tomten som träden står på möjlighet att själv vidta åtgärder om bortförandet kan befaras medföra skada av betydelse för honom eller henne (3 kap. 2 § jordabalken). Det finns ingen skyldighet för grannen att ta bort grenarna men det finns en rättighet för dig att göra det om du först uppmanat grannen att göra det själv och den inte gjort det. Vidare finns en skadeståndsskyldighet för din granne om grenarna orsakat skada men det finns även en skadeståndsskyldighet för dig om ditt handlande orsakat sakskada för din granne, exempelvis genom att träden dött.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Tveka inte att göra av dig igen om du har ytterligare funderingar.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare