Göra bröstarvinge arvslös till förmån för annan bröstarvinge

Hej, jag är gift och vi har en vuxen son tillsammans. I ett tidigare förhållande har jag även en son med ett funktionshinder. Jag äger en villa tillsammans med min man. Jag är dessutom ensam ägare av en större skogsfastighet med tillhörande fordon, maskiner och redskap. Eftersom min äldste son inte kan försörja sig själv så känner jag att det vore så tråkigt om han skulle ärva hälften av min egendom och sedan vara tvungen att sälja den för att få till sitt uppehälle. För med en stor förmögenhet så skulle hans pension förmodligen upphöra. Hur ska jag gå tillväga för att min yngste "normala" son ska få ärva allt eller hur ska jag gå tillväga för att min äldste son ska få ut så lite som möjligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Även om du har så att säga goda grunder att göra din ena son arvslös är det inte möjligt enligt svensk rätt. Du kan däremot begränsa hans arv till den s.k. laglotten.

Huvudregeln i svensk rätt är att barnen till en avliden ärver en lika stor del vardera av kvarlåtenskapen, det som kallas för arvslott. Detta framgår av 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Efterlevande make om sådan finns ärver den kvarlåtenskap som skulle ha tillfallit de gemensamma barnen och de barnen får istället rätt till efterarv när den andra föräldern avlider. Särkullsbarn har däremot rätt att få ut sitt arv direkt, enligt 3 kap. 1 § ÄB. Så i ditt fall om du avlider har din äldste son rätt att få ut sitt arv direkt om han så önskar. Din yngste son däremot får vänta på att få ut sitt arv tills även din make har dött. Dör din make före dig får båda dina söner vänta till din bortgång på att få ut sitt arv.

Ett barns arvslott kan inskränkas genom testamente, och på så vis kan du gynna din ena son framför den andra. Men en bröstarvinge (dvs dina barn) har alltid rätt att få ut sin laglott, vilken är hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Så du kan inte via testamente göra ena sonen arvslös, utan endast begränsa arvet. I ditt fall tycks detta vara vad du önskar, och förhoppningsvis kan det hjälpa så att din äldste sons situation inte påverkas alltför negativt av ett arv. Du kan upprätta ett testamente online här, eller om du hellre önskar att boka tid hos en jurist och få hjälp med upprättandet av testamente kan du göra det här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare