Arvsfördelning i orubbat bo

Arvsfråga: Kalle och Marie är gifta och Kalle står som ensam ägare av bostadsrätten som är värd ca 1,5 miljon. Samt gemensamt ca. 400.000kr på sparkonton. Kalle har ett särkullbarn - dottern Eva Marie har två särkullbarn - Per och Stina. Kalle avlider och Marie ärver Kalle, och Eva har skrivit under papper på att Marie får sitta i orubbat bo tills hon avlider. Ägare av bostadsrätten är till 100% Kalles (Korrigerades i Kalles bouppteckning där man först skrivit 50/50 som ägare) Stina har också avlidit, men har två barn i hennes ställe. Nu avlider även Marie och arvet skall fördelas, vilket är nu min fråga Hur? De kontanta medlen är borta, så inga kontanter finns. Bostadsrätten säljs för ca 1.6 miljon. Då Kalle, när han avled ägde 100% av bostadsrätten, ärver nu Eva 50% eller hur skall detta arv av försäljningen av bostadsrätten fördelas? mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer använda mig av ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara frågan.

Ägande och arv inom giftermål

När man äger något inom ett äktenskap är det generellt giftorättsgods. Giftorättsgods är de saker som delas när en bodelning sker, som när någon avlider eller vid skiljsmässa. Om K och M inte har haft något äktenskapsförord, vilket jag utgår ifrån eftersom det inte uppmärksammats i frågan, är alltså bostadsrätten giftorättsgods oavsett vem som är ägare. (7 kap 1§ och 2§ ÄktB) K och M:s andel är alltså hälften var. Detta innebär att av de 1,6 miljoner som kvarstår av arvet när M avlider delas det så att varje sida får 800 000 kronor var.

Arvet

Som förälder ärver ens bröstarvingar kvarlåtenskapen. Kvarlåtenskap är egentligen det man kallar arvet, alltså det man lämnar efter sig. Detta innebär att E ärver K, hon ärver då 800 000, precis som du påstår ärver E 50% av den gemensamma kvarlåtenskapen. (2 kap. 1§ 1 st. ÄB)

M:s barn ärver hennes andel. Eftersom det är två barn kommer P och S få 400 000 kronor var efter en likadelning (2 kap. 1§ 1 st. ÄB). Eftersom S inte längre lever kommer dennes barn stå i dennes ställe eftersom man måste leva för att kunna ärva (1 kap. 1§ och 2 kap. 2§ 2 st. ÄB). Eftersom S har två barn kommer de att dela lika på S andel på 400 000 kronor och får därmed 200 000 kronor var.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss vid behov eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare