FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/03/2018

Godtrosförvärv av fastighet samt ogiltighetsgrunder

Enligt JB 18:1 framkommer möjligheten till godtrosförvärv av fast egendom. Undantag till denna regel finns ju i JB 18:3 där kvalificerade ogiltighetsgrunder tas upp. Förutom god tro är ju ett rekvisit att lagfart ska vara beviljad, om de som inte är rätt ägare lyckas få lagfart måste det skett via ogiltigt förvärv av äganderätt. Min fråga är hur JB 18:1 ens kan bli tillämplig med tanke på begränsningarna i JB18:3? Vilka ogiltighetsgrunder av äganderätten finns som inte begränsas av JB 18:3?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Godtrosförvärv av fastighet

Grunden i ett godtrosförvärv består i att överlåtaren inte är rätt ägare på grund av att dennes förvärv är ogiltigt. Ogiltighetsregler finna i bl.a. 4 kap. jordabalken. Genom ett godtrosförvärv kan förvärvaren ändå bli rätt ägare. Enligt huvudregeln i 18 kap. 1 § första stycket jordabalken gör förvärvaren ett godtrosförvärv om:

förvärvet är en överlåtelse, överlåtaren har lagfart vid överlåtelsen, och förvärvaren var i god tro vid överlåtelsen.

Ogiltighetsgrunder

Gör förvärvaren ett godtrosförvärv, kan rätte ägare återvinna fastigheten endast då bestående ogiltighet enligt 18 kap. 3 § jordabalken föreligger. Fastigheten frånvinns då förvärvaren, oaktat god tro. Den goda tron är endast ett krav för att få skadestånd.

Sammanfattning

Reglerna i 18 kap. 1 § jordabalken talar om när en köpare kan göra ett godtrosförvärv. Detta är alltså huvudregeln. Reglerna i 18 kap. 3 § talar om när ett en köpare inte kan göra ett godtrosförvärv. Detta är alltså undantaget från huvudregeln. Bestämmelserna i 1 § blir sammanfattningsvis inte tillämpliga om någon av ogiltighetsgrunderna i 3 § är aktuell.

Vänligen,

Charlotte AnderssonRådgivare