FrågaFAMILJERÄTTGod man14/12/2016

Godmanskap och förmyndarskap

Har en av fyra syskon rätt att utse sig själv, utan övriga syskons vetskap som godman och förvaltare av sina föräldrars ekonomi och ta dem med till banken för underskrift, med en som har Alzheimers och en som är helt klar men med afasi? Vad kan övriga syskon göra i en sådan situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är kommunens överförmyndarnämnd som har tillsyn över kommunens gode män och förvaltare och det är även av dem som en sådan utses. Ansökan om god man eller förvaltare ska göras av personen själv som behöver en sådan, eller av en nära anhörig. En person har alltså inte, såsom jag uppfattar din fråga, rätt att själv utse sig som varken god man eller förvaltare. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med din kommuns överförymndarnämnd och prata med dem om den uppkomna situationen.

Hoppas att mitt svar var till hjälp!

Maria PetterssonRådgivare