Giltighet av utländskt partnerskap?

Hej, 2007 ingick jag partnerskap på Island med mitt ex. Vi registrerade det dock aldrig i Sverige utan såg det som en ren kärlekshandling, så vi står båda som ogifta i folkbokföringen. Vårt förhållande tog slut 2009 och idag är jag i en relation med en kvinna från Kanada. Jag planerar att flytta dit inom 2 år och troligtvis kommer vi att gifta oss i framtiden. Min fråga är om jag är listad som gift i nåt internationellt register, och måste ansöka om skilsmässa på Island? Eller räcker det med att jag är ogift i den svenska folkbokföringen?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Något internationellt giltigt register för gifta/partnerskap som de nationella folkbokföringsmyndigheterna granskar finns inte.

Med reservation för hur reglerna ser ut i Kanada torde huvudregeln enligt den internationella äktenskapsrätten vara att ett äktenskap (eller motsvarande) som ingåtts på ett giltigt sätt enligt utländsk rätt vara giltigt även i utlandet. En förutsättning för att det tidigare äktenskapet ska få rättsverkan är dock att någon gör gällande att det finns ett äktenskapshinder då personen önskar gifta om sig i utlandet (jfr de svenska reglerna: https://lagen.nu/1904:26_s.1#K1P7S1). Detta gäller som sagt med reservation för min okunskap om Kandadensisk rätt.

För sakens skull skulle jag nog ändå råda dig undersöka möjligheterna att upplösa det Isländska partnerskapet för att undvika otrevliga överaskningar.

Robin HenningsonRådgivare