Giltighet av äktenskapsförord

Min man och jag har äktenskapsförord som vi ordnade samma år som vi gifte oss (1995). Efter det har vi köpt en gemensam bostadsrätt. Vi har två särkullbarn från min mans sida och två gemensamma barn; för att göra bostadsrätten till min enskilda egendom ordnades bodelningsavtal år 2006 där det står att fastigheten blir enskilt egendom och ägs 100 procent av undertecknad. Är detta dokument gällande eller behövs ett nytt äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som krävs av ett äktenskapsförord för att det ska äga giltighet är att det sker skriftligen, undertecknas av båda parter samt registreras hos Skatteverket enligt äktenskapsbalken (ÄB) 7 kap 3 §. Är dessa förutsättningar uppfyllda så är förordet ännu giltigt till dess att ni bestämmer genom ett nytt förord med samma förutsättningar att det inte ska vara det. Det blir ett kort och koncist svar här men är förutsättningarna uppfyllda så fortsätter alltså äktenskapsförordet att vara giltigt till dess att ni avtalar om något annat förhållande och registrerar det hos Skatteverket.

Hoppas ni fått svar på er fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare