FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2017

Giftorättsgodset ska ingå i en bodelning

Hej,

jag och min fru ska skiljas. Vi bor i en bostadsrätt. Eftersom hon var arbetslös när vi köpte den så är det jag som köpte den. Min andel är 100 % och jag stod för hela lånen. Hon är dock bokfört där och står med på avtalet vi har med föreningen. Under hela vår tid tillsammans så var det bara jag som betalade hyran, amorteringarna och räntorna. I dagsläget har jag återbetald hela skulden till banken. Nu med kommande skilsmässa och bodelning vill hon ha 50 % av värdet för bostadsrätten som hon aldrig betalt för. Jag vill inte sälja min bostadsrätt och ge bort mina pengar. Jag har inga problem med att dela bohaget, de har vi köpt tillsammans. Men bostadsrätten är väl min. Eller? Har hon rätt 50 % av den? Hon har också en bil, som hon köpte själv och som står bara i hennes namn och det finns en skuld på. Är jag skyldig att betala hälften av den skulden också trots att jag aldrig använder bilen eller ens har körkort?

Tack för rådgivningen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur er bodelning kommer att se ut, det är alltså detta jag kommer att behandla nedan.

Till att börja med kan sägas att det som ska ingå i en bodelning är giftorättsgodset, det vill säga sådan egendom som inte är enskild (7 kap 1 § och 10 kap 1 § Äktenskapsbalken). Har ni inte genom äktenskapsförord gjort bostaden till enskild ska den alltså ingå i bodelningen, detsamma gällande bilen.

Beträffande skulderna så svarar varje make för sina egna. Vid en bodelning får varje make från sitt giftorättsgods dra av så mycket att skulderna täcks (11 kap 2 § Äktenskapsbalken). Den summa som återstår ska makarna gå in i bodelningen med och den totala summan ska sedan fördelas lika mellan makarna (11 kap 3 § Äktenskapsbalken).

Exempel

Du har tillgångar till ett sammanlagt värde av 1 000 000 kronor men inga skulder = Du går in i bodelningen med

1 000 000 kronor

Din fru har tillgångar till ett värde av 300 000 kronor och skulder som uppgår till 100 000 kronor = Hon går in i bodelningen med 200 000 kronor

1 000 000 + 200 000 = 1 200 000

1 200 000 / 2 = 600 000

Ni båda har i detta fall rätt till en andel i boet värd 600 000 vilket betyder att du måste skifta över egendom eller pengar till din fru (11 kap 9 § Äktenskapsbalken).

Sammanfattningsvis har alltså din fru rätt till ett värde av bostadsrätten men du kommer inte att behöva stå för några av hennes skulder.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare