FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/09/2016

Giftorättsgods och den kritiska tidpunkten

Hej! min fru har dragit pengar från vårt gemensamt konto( 300 000kr) och har lagt dem på ett annat konto som inte har tillgång till, nu ska vi skilja oss. Kan jag få hälften vid skilsmässan? vi har ett barn tillsammans och process tar 6 månader som ni vet, vi bor inte längre tillsammans, i dem här 6 månader om jag sparar lite pengar måste jag dela på dem när skilsmässan är registrerad ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om bodelning regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). Vid äktenskapsskillnad ska egendomen fördelas mellan er genom en bodelning, 9:1 ÄktB.

Då du inte nämner någonting om äktenskapsförord eller liknande så utgår jag här ifrån att ni inte har någon enskild egendom. All egendom som inte är enskild egendom är så kallat giftorättsgods, 7:1 ÄktB, och allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen, 10:1 ÄktB. Det innebär att i princip all er egendom ska ingå i bodelningen, även de pengar som din fru har på ett separat konto. Att något ingår i bodelningen innebär att ni kommer att dela på det.

Bodelningen görs utifrån de egendomsförhållanden som förelåg när ni lämnade in er ansökan om äktenskapsskillnad, den så kallade kritiska tidpunkten, dvs när betänketiden började löpa, 9:2 ÄktB. Det innebär att pengar som du sparat ihop efter ansökan om äktenskapsskillnad, under betänketiden (6 mån) fram till att ni gör en bodelning, inte ska ingå i bodelningen. Dessa pengar ska ni alltså inte dela på.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare