Giftermål utomlands och äktenskapsförord

Hej,

Jag ska gifta mig med en person som ej är skriven i Sverige nästa år,

Vi kommer att gifta oss i annat EU Land.

Vad behöver vi tänka på efter vi gift oss, behöver vi på något sätt registrera det i Sverige ?

Vi vill även skriva äktenskapsförord, vad behöver vi tänka på då samt vilka dokument krävs för att styrka att man äger det som tas med i förordet, när det gäller fast egendom utanför EU ?

Tack

Lawline svarar

Hej

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Om ni gifter er i utlandet kan ni göra det inför en svensk eller utländsk myndighet. Efter vigseln ska ni skicka in ett intyg till Skatteverket. Detta intyg består av en vidimerad kopia på vigselhandlingen. Jag uppfattar det som att din partner inte är svensk medborgare och om hon eller han aldrig varit folkbokförd i Sverige ska du visa upp passet i original eller kopia för Skatteverket. Därefter gör myndigheten en bedömning om vigseln är giltig och slutligen registreras giftermålet i folkbokföringen.

Om ni vill gifta er inför en svensk myndighet i utlandet kan ni vända er till Utrikesdepartementet för information om vilka ambassader eller konsulat som utför vigslar. I detta fall ska ni ta med er hindersprövningen från Skatteverket.

Väljer ni att gifta er inför en utländsk myndighet krävs att ni kontaktar de för att ta reda på vilka dokument som kan behövas inför vigseln i det aktuella landet. I vissa fall kan utländska myndigheter kräva ett äktenskapscertifikat som ni du begär från Skatteverket och din partner från dennes hemlandsmyndighet.

Vad gäller äktenskapsförord finns det inget lagreglerat sätt att bevisa vad som tillhör vem. Det som anges i äktenskapsförordet är ett avtal mellan er två makar och det är vad som gäller vid en eventuell skilsmässa. Skulle det bli en eventuell tvist i framtiden krävs att ni har dokument som styrker att egendomen är enskild och inte giftorättsgods, såtillvida att egendomen finns med i äktenskapsförordet. För mer information angående detta rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket.

Har du ytterligare frågor får du gärna återkomma till Lawline.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare