FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/10/2017

Gemensamma skulder vid bodelning

Hej

Jag ska hjälpa en släkting med en bouppteckning.

Hans fru avled för ett tag sedan och de hade ett gemensamt huslån (50% vardera). Totala skulden är ca 800,000 kr. Ska jag redovisa 400,000 på dom vardera eller tar man upp hela summan på båda?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Skulden ska redovisas på så sätt att hälften av skulden avräknas på vardera makes giftorättsgods. I lagen stadgas nämligen att vid beräkning av makarnas andelar i boet skall så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täcker de skulder som den maken hade (11 kap. 2 § första stycket ÄktB). Syftet är alltså att giftorättsgods undandras för att erhålla täckning för makarnas skulder. Skulle hela skuldens belopp (800 000 kr) avräknas från vardera makes giftorättsgods innebär det täckning för en skuld om 1 600 000 kr, vilket inte är fallet här.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare