FrågaAVTALSRÄTTGåva28/03/2018

Ge bostadsrätt i gåva

Jag vill överlåta min bostadsrätt till mina barn

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från att du vill veta vad det finns för möjligheter för dig att överlåta din bostadsrätt till dina barn och hur du kan gå tillväga. Har jag missuppfattat din fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Du kan överlåta din bostadsrätt till dina barn via en vanlig försäljning av bostadsrätten, eller kan du ge bort den som gåva. För att ge bort bostadsrätten som gåva krävs att du upprättar ett gåvobrev som skrivs under av både dig och dina barn, Bostadsrättslagen 6:4. Enligt regeln måste det dessutom framgå vilken bostadsrätt gåvobrevet avser och om någon ekonomisk motprestation ska ske. Utöver detta krävs också att dina barn blir accepterade som medlemmar i bostadsrättsföreningen för att gåvan ska vara giltig. Uppfylls alla dessa krav är gåvan giltig.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Sofia HolgerssonRådgivare