Gåvor mellan makar

Jag och min pojkvän ska gifta oss. Han står som ensam ägare till huset i dagsläget. Han vill ge mig 8 % av huset i gåva, i samband med detta ska en betalning införas till honom som jag ska betala in. När ska vi göra detta innan eller efter äktenskapsförordet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Viktigt att tänka på i fallet är att vid det fall gåvan sker efter det att ni gift er, ska en gåvohandling överlämnas till motparten, denna ska även registreras hos Skatteverket för att bli gällande paret emellan, samt mot makens borgenärer i framtiden. Detta framgår av Äktenskapsbalken 8 kap. 1§.

Vill du att din andel av huset därefter ska vara enskild egendom, krävs att äktenskapsförordet är skrivit efter gåvomottagandet. Man kan inte skriva äktenskapsförord om någonting man inte ännu äger! Det kan även noteras att om ni väljer att skriva ett äktenskapsförord innan dess att gåvan blivit fullbordad spelar detta ej någon roll. Äktenskapsförord kan senare även under äktenskapsförordet skriva ett nytt äktenskapsförord där man föreskriver att särskild egendom ska vara enskild. Det är då, om ni väljer att skriva ett nytt äktenskapsförord, att ni registrerar detta hos Skatteverket. Detta framgår av Äktenskapsbalken 7 kap. 3§.

Sammanfattningsvis: för att göra gåvan till enskild egendom krävs att äktenskapsförord upprättas efter gåvomottagandet.

Hoppas att svaret var till din hjälp, och ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare