FrågaAVTALSRÄTTGåva12/02/2018

Gåvobrev med visst innehåll krävs när man ger bort en fastighet

Hej! Jag och min sambo bor just nu i min lägenhet men ska flytta in i en lägenhet som blir klar om ett par månader, alltså ett nybygge. Planerar därför att ge min lägenhet som gåva till min pappa som då tar över lånet. Bostaden köptes för 3,3 milj och har lån på ca 2,5 milj. Hur går man tillväga i en sån här situation? Måste man juridiskt sett skriva ett gåvobrev eller är det enbart en "säkerhet" för mig och pappa? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Gåvobrev

För att en överlåtelse av en fastighet ska vara gällande finns vissa formkrav, dessa gäller även när man ger bort fastigheten som en gåva (se jordabalken 4 kap. 29 §). Formkraven på en överlåtelsehandling finns i 4 kap. 1 §, den är till för köp men gäller även för gåvor. Kraven är att det ska vara skriftligt, underskrivet av både givaren och mottagaren, innehålla information om vilken fastighet det handlar om, en överlåtelseförklaring att du ger bort fastigheten som gåva. Det är enklast om ni har två vittnen till era underskrifter eftersom det är ett krav för att få lagfart (se 20 kap. 7 §), det går att beviljas lagfart ändå men då måste man vänta en tid.

Vinstskatt

Förutom att ni måste skriva ett giltigt gåvobrev finns det risk för vinstskatt för gåvogivaren när man även överlåter lånen. Lånen anses nämligen som ett vederlag för överlåtelsen om de överstiger taxeringsvärdet på fastigheten och hela överlåtelsen räknas då som ett köp som man kan tvingas skatta för om man gör vinst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare