FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/10/2014

Gåva till barnbarn

Min pappa vill ge sin bostadrätt till sitt barnbarm som är min dotter. Han kommer äga 10% av lägenheten och ha besittningsrätt till den dag han dör. Problemet är att jag har en syster som kommer att bestrida detta då min far gått bort. Då vi skriver gåvobrevet, vad bör stå med? Vi har även tänkt ta med gåvan i testamentet. Detta är ett val min far gör.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av 6 kap 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1 framgår att vad en arvlåtare skänker en bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv. Det innebär att när dödsboet ska delas upp kommer den bröstarvinge som fått gåvan få "räkna av" den från sitt arv till förmån för de andra bröstarvingarna. Om mottagaren däremot är en annan arvinge ska en sådan gåva endast räknas av som förskott på arv om det står föreskrivet (i testamente eller liknande) eller om det kan antas ha varit avsett med hänsyn till omständigheterna.

Vad gäller barnbarn är de inte att anse som bröstarvingar så länge föräldrarna lever. För att undgå oklarheter, exempelvis om du skulle gå bort före din far och din dotter därmed träder in som bröstarvinge, är det bra om din pappa skriver i gåvobrevet att gåvan inte är avsedd att ses som förskott på arv.

Att bostadsrätten inte går att se som förskott på arv medför att din syster inte kan kräva att den ”skrivs av” ditt arv. Det är viktigt att bostadsrätten faktiskt är till din dotter och inte framstår som och /eller är i realiteten en gåva till dig eller någon annan bröstarvinge (syskon till er). I en sådan situation kan den bli att ses som förskott på arv.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare