FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2018

Gåva, enskild egendom om den är blandad med gemensamma pengar?

För ca 10 år sedan fick min man en gåva på 250.000kr, han menar att han har gåvobrev för detta. Pengarna förbrukades ganska fort bland annat på renovering av huset som vi hade och ägde tillsammans då. Pengarna sattes in på ett gemensamt konto och spenderades på gemensamma saker.

Inga papper skrevs på detta och vi hade inte äktenskapsförord.

Vi sålde huset för några år sedan med vinst, vinsten satte vi in i en lägenhet som vi nu sålt med vinst.

Jag har begärt skillsmässa och när vi skall påbörja bodelningen menar min man att han har rätt till 250.000 mer.

Jag menar på att pengarna gick in i den gemensamma ekonomin och då förlorar karraktären av enskild egendom samt att pengarna är spendarade. Pengarna sattes inte heller in i huset som insatts men spenderades på förbrukningsvaror och renovering.

Vem har rätt här...?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga samt stort tack för att du använt en av våra Expresstjänster!

För att en gåva ska utgöra enskild egendom måste det först och främst anges i gåvobrevet att gåvan ska vara enskild. Står det inte i din mans gåvobrev att pengarna ska vara enskild egendom så kan han heller inte påstå att han nu har rätt till 250 000 kr mer. Detta gäller enligt Äktenskapsbalkens 7 kap 1 § samt dess 7 kap 2 § 2 punkten.

Om det är så att pengarna är enskild egendom enligt gåvobrevet så utgör även egendom som trätt istället för gåvan enskild egendom, om gåvobrevet inte anger att så inte ska vara fallet. Detta enligt 7 kap 2 § 6 punkten Äktenskapsbalken. Bestämmelsen innebär att egendomen som har trätt istället för pengarna på 250 000 kr är din mans enskilda egendom.

Vad gäller då egendom som är köpt med både din mans enskilda egendom i form av gåvan samt era gemensamma pengar?

Om det nu är så att gåvan är enskild enligt gåvobrevet blir frågan lite svårare eftersom din mans gåva är insatt på gemensamma konton och gåvan har blivit blandad med giftorättsgods. Huruvida egendom som är köpt med både enskild egendom och giftorättsgods är enskild eller giftorättsgods är en fråga som är oklar. I litteraturen menar man att det krävs att insatsen av enskild egendom och giftorättsgods måsta vara ungefär lika stora. I så fall kan eventuellt halva egendomen utgöra enskild egendom. Man menar alltså att man måste kunna dela upp egendomen i kvotdelar för att en viss del ska kunna utgöra enskild egendom - om man inte kan dela upp egendomen i kvotdelar så utgör hela egendomen giftorättsgods.

Högsta domstolen har också uttalat sig om att när man sätter in enskilda pengar på gemensamt konto så blir det svårare att särskilja vilka pengar som är av vilket slag, men att det inte direkt medför att pengarna i egenskap av enskild egendom förlorar sin karaktär. I rättsfallet NJA 1992 s.773 menade Högsta domstolen att om insättningar av både enskilda pengar och pengar i form av giftorättsgods gjorts på ett konto som fortlöpande används av båda makarna för familjens in- och utbetalningar så förlorar pengarna sin karaktär av enskild egendom.

Sammanfattning

Om gåvobrevet inte anger att gåvan är enskild så har din man inte rätt till 250 000 kr mer än dig.

Om gåvobrevet anger att gåvan är enskild blir svaret desto krångligare och aningen oklart. Detta då rättsläget anses vara oklart när man har blandad enskild egendom i form av pengar med giftorättsgods och sedan köpt något för pengarna. (Det saknas tydliggörande av rättsläget både i lagtext, litteratur och från HD). Det hela är upp till den enskilda situationen och huruvida man tydligt kan se hur mycket av pengarna som har använts är enskild egendom resp. giftorättsgods. Eftersom ni har blandat alla pengarna på gemensamma konton skulle jag göra bedömningen att egendomen som ni köpt i form av förbrukningsvaror och renovering inte är enskild egendom längre, på grund av att man inte kan dela upp köpen i tydliga kvotdelar. Den slutliga bedömningen är dock upp till domstolen vid en tvist, och jag kan endast i detta svaret redogöra för hur rättsläget ser ut och vad min bedömning av det hela skulle resulterat i. Som sagt, så beror svaret helt och hållet på huruvida man kan dela upp egendomen i kvotdelar och se hur stor del av egendomen som ni köpt är enskild egendom resp. giftorättsgods. Kan man inte göra en sådan uppdelning, så är egendomen giftorättsgods. Om ni tydligt har dokumenterat vad/hur mycket som är köpt med din mans gåva så kan man dela upp egendomen i kvotdelar och på så sätt räkna ut hur stor del som din man har rätt till men som du inte har rätt till.

Högsta domstolens utlåtanden från NJA 1992 s. 773 lutar åtminstone situationen till din fördel.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är det något i mitt svar som är oklart eller som du inte förstår, är du varmt välkommen att kontakta mig på johan.hakansson@lawline.se.

Allt gott och lycka till!

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare