Gåva av fastighet genom gemensamt testamente

Hej! Jag äger en fastighet. Min man är sjuk och vi vill båda i händelse av att jag skulle gå bort först att fastigheten skall tillfalla min systerdotter.Kan vi göra så? Skriva ett gemensamt testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om något hindrar er från att upprätta ett gemensamt testamente där ni anger att fastigheten ska tillfalla din systerdotter.

Det står dig fritt att testamentera hur du vill till din syskondotter, bara det inte inskränker på era eventuella barns laglott. För att förtydliga; om du och din make till exempel har två gemensamma barn, ska hälften av arvet tillfalla dem. Enligt lag ärver barn lika mycket, i ditt fall skulle dina eventuella barn ärva 50 % vardera. Laglotten utgör således 25 % (2 kap. 1 § samt 7 kap. 1 § ÄB). Det innebär för er att värdet på fastigheten inte får överstiga hälften av värdet på arvet, förutsatt att det finns bröstarvingar. Om ni inte har några barn förfogar ni fritt över era tillgångar och kan därmed testamentera bort fastigheten.

Behöver ni upprätta ett gemensamt testamente?

Som du formulerar din fråga tolkar jag det som att det är du som äger fastigheten och därför är det inte nödvändigt att upprätta ett gemensamt testamente. Formkrav för ett testamente hittar du här 10 kap. Det kan vara klokt att anlita en jurist när du sedan ska upprätta testamentet. Lawline har jurister som går att boka här.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Erik Hellem AnderssonRådgivare