FrågaAVTALSRÄTTGåva24/03/2018

Gåva av bostadsrätt, formkrav och skatt

Jag är enda arvingen (enda barnet). Min mor, som är 97 år, vill ge mig sin bostadsrätt som gåva och förskott på arv. Hon köpte bostadsrätten 1960 för 5.000 kronor och i dag är den värd ca 3 miljoner kronor. Behöver vi ange värdet i gåvobrevet och behöver vi ta hänsyn till detta skattemässigt vid gåvotillfället eller skattar jag reavinsten den dag jag eventuellt säljer bostadsrätten?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

Skatt på gåvor och arv är numera borttagen, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Det innebär att förskottet på arvet, i karaktär av gåva, inte ska beskattas och även så när hela arvet verkställs. Beskattningen sker istället vid försäljning av gåvoobjektet, där 22/30-delar tas upp i inkomstslaget kapital, se 46 kap. 18 § IL.

Överlåtelsens formkrav

Det är fullt möjligt att överlåta en bostadsrätt i gåva till annan. Formkraven för överlåtelse av bostadsrätter stadgas i 6 kap. 4 § BRL, där anges att överlåtelsen ska nedtecknas i en skriftlig överlåtelsehandling (gåvobrev). Innehållet i gåvobrev ska vara minst följande:

gåvomottagarens och gåvogivarens namn, en gåvoförklaring från givaren till mottagaren, specificering om vilken bostadsrätt det rör sig om, givarens och mottagarens underskrifter samt priset (I ert fall 0 kr).

Vidare ska även bostadsrättsföreningen underrättas om överlåtelsen och få ta del av överlåtelsehandlingen, 9 kap. 10 § BRL.

Ni behöver inte ange värdet i gåvobrevet, utan endast priset i överlåtelsen. I ert fall blir det 0 kr.

Sammanfattning: Du behöver inte ange värdet på bostadsrätten i gåvobrevet, utan det är överlåtelsepriset som menas. I ert fall blir det 0 kr då din mor ger dig bostadsrätten. Du behöver inte ta hänsyn till skatt vid gåvotillfället, utan gåvor är skattefria och skattas istället i samband med försäljningen.

Filip WestlingRådgivare