Går det att säga upp ett tidsbestämt hyresavtal i förtid?

Hur fungerar det om man hyr en hyresrätt i andrahand och på bestämd tid om ett år. Är man då som hyresgäst i andrahand bunden av denna tid eller har man rätt att säga upp den trots att man hyr på bestämd tid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Den tillämpliga lagen är i detta fall 12 kap i jordabalken (JB) som brukar kallas för hyreslagen.

Kan man säga upp ett tidsbestämt andrahandskontrakt tidigare?

Ett hyresavtal kan antingen ingås på bestämd eller obestämd tid. Om det ingås på obestämd tid måste hyresavtalet sägas upp för att sluta gälla. Om hyresavtalet istället är på bestämd tid slutar det att gälla vid den avtalade tiden, om hyresförhållandet varat mer än nio månader måste det dock alltid sägas upp för att sluta gälla ( 12 kap 3 § 2 st JB).

Den avtalade hyrestiden gäller så länge som hyresgästen inte vill säga upp avtalet i förtid. Det innebär att du som hyresgäst har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid,  det spelar ingen roll att hyresavtalet är tidsbestämt. Uppsägningstiden är beroende av hur lång hyrestiden är bestämt till att vara. Om det är fråga om en bostadslägenhet och hyrestiden är bestämd till minst 3 månader är uppsägningstiden 3 månader (12 kap 4 § 2 st JB). Eftersom ni hade bestämt hyrestiden till 1 år blir därmed uppsägningstiden 3 månader om ni inte har kommit överens om en annan uppsägningstid. Om ni har kommit överens om en annan uppsägningstid måste den vara till fördel för dig som hyresgäst eftersom hyreslagen är en skyddslag till hyresgästens fördel (12 kap 1 § 5 st JB). Ni kan därmed avtala om en kortare uppsägningstid än 3 månader men inte om en längre uppsägningstid eftersom det då inte är till din fördel.

Sammanfattningsvis har du rätt att säga upp det tidsbestämda hyresavtalet i förtid med en uppsägningstid på 3 månader om ni inte kommit överens om en annan uppsägningstiden så länge det är till din fördel.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare