​Gäller vårt registrerade äktenskapsförord trots att det aldrig blev något giftemål?

Hej.

Vi skrev ett äktenskapsförord och registrerade detta, men tyvärr blev det aldrig något giftemål.

Det jag undrar behöver vi göra något med förordet då vi inte är gifta, avtalet gäller väll endast om vi skulle varit gifta?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Och vad tråkigt att det aldrig blev något giftermål mellan er.

Bestämmelser om äktenskap och äktenskapsförord finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Som ni redan har gjort måste ett äktenskapsförord registreras hos Skatteverket för att gälla. Äktenskapsförord gäller dock endast mellan makar, vilket betyder att det inte gäller innan ni gift er och därmed är makar i lagens mening (ÄktB 7 kap. 3 §). Precis som du själv säger gäller alltså förordet endast om ni skulle varit gifta.

Ni behöver inte göra något med förordet, just eftersom det inte gäller innan ni är gifta. Om ni trots allt skulle vilja gifta er så gäller ert registrerade förord från och med giftermålet. Skulle ni inte vara nöjda med det äktenskapsförord ni registrerat, så kan ni skriva ett nytt förord och ansöka om att få det registrerat. Då gäller det nya äktenskapsförordet och inte det gamla.

Sammanfattningsvis gäller äktenskapsförordet endast om ni skulle varit gifta och ni behöver därför inte göra något med förordet ni registrerat.

Hoppas du fått svar på din fråga och att det blir ett nytt giftermål för dig i framtiden!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare