Gäller ett avtal på sms om köp av lägenhet?

Hej

Ska sälja en lgh , har i stort sätt kommit överens med en köpare via sms.

Har nu fått ett högre bud, som vi hellre nu vill acceptera.

Begår då vi ett avtalsbrott ?

Inga dokument eller kontrakt är påskrivna , inte heller någon handpenning är erlagd.

Kan detta få några följder om vi ändrar oss och accepterar det sista/högsta budet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som gäller när du ska sälja din lägenhet hittar du i bostadsrättslagen.

Avtalet är inte giltigt så du begår inte ett avtalsbrott

När det kommer till köp av bostadsrätt krävs det att vissa formkrav är uppfyllda för att avtalet ska vara giltigt. (6 kap. 4 § Bostadsrättslagen)

Avtalet ska upprättas skriftligen och skrivas under av både dig som säljer och av köparen. Avtalet måste alltså vara utskrivet i pappersform. Köpehandlingen ska även innehålla uppgifter om vilken lägenhet som säljs och vilket pris som har avtalats.

Eftersom ni endast har avtalats via sms så är formkraven inte uppfyllda och inget giltigt avtal föreligger. Du har alltså rätt att dra dig ur köpeavtalet eftersom du har blivit erbjuden ett högre pris. Det kan inte få några följder om ni accepterar det sista högre budet istället. Du har all rätt att göra det.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare