Gäller det indirekta besittningsskyddet en andrahandshyresgäst?

Hej, Jag hyr en del av en lokal i andra hand där jag säljer böcker. Nu har min hyresvärd (förstahandshyresgästen) sagt upp mitt avtal. Anledningen är att de inte verkar gilla mig och att jag vid något tillfälle ställt kartonger på fel ställe vilket de påpekat vid två tillfälle. Mina frågor är: Gäller det indirekta besittningsskyddet även vid andrahandshyra av del av lokal? Innebär det stora kostnader ifall jag skulle vilja hänskjuta detta till hyresnämnden och kräva ersättning? Tacksam för all hjälp! Med vänlig hälsning Hyresgäst

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det indirekta besittningsskyddet gäller även en andrahandshyresgäst till lokal så länge hyresavtalet varat minst 9 månader i följd, hyresrätten inte är förverkad och pant eller borgen ställd för hyresrätten inte har försämrats, se 12 kap. 56 § jordabalken (JB), den lagen hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm.

För att hyresvärden ska slippa undan ersättningsskyldighet måste hyresvärden ha skäl att förvägra förlängning enligt 12 kap. 57 § JB, annars kan hen bli ersättningsskyldig enligt 12 kap. 58 b § JB.

Skälen att vägra förlängning är:
1. hyresgästen åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att det icke skäligen kan fordras att hyresvärden förlänger hyresförhållandet,
2. huset skall rivas och hyresvärden anvisar en annan lokal som är godtagbar för hyresgästen eller hyresavtalet innehåller villkor om att hyresförhållandet skall upphöra på grund av rivning och rivningen skall påbörjas inom fem år från villkorets tillkomst,
3. huset skall undergå sådan större ombyggnad att hyresgästen uppenbarligen inte kan sitta kvar i lokalen utan nämnvärd olägenhet för genomförandet av ombyggnaden samt hyresvärden anvisar en annan lokal som är godtagbar för hyresgästen eller hyresavtalet innehåller villkor om att hyresförhållandet skall upphöra på grund av ombyggnad och ombyggnaden skall påbörjas inom fem år från villkorets tillkomst,
4. hyresvärden i annat fall har befogad anledning att upplösa hyresförhållandet, eller
5. de hyresvillkor som hyresvärden kräver för förlängning är skäliga och överensstämmer med god sed i hyresförhållanden.

Angående kostnader i hyresnämnden hänvisar jag dig vidare:  http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/Kostnader/.

Med vänlig hälsning

Rådgivare