Full månadshyra vid inflyttning i mitten av månaden?

Hej,

Jag undrar om hyresvärden har rätt att ta en hel månadshyra, trots att jag flyttar in i mitten av månaden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Regler om hyra hittar ni i Jordabalken 12 kapitel, även kallat hyreslagen. När jag besvarar frågan förutsätter jag att du har ingått ett avtal med den du ska hyra lägenheten av, som därför blir hyresvärd i förhållande till dig. Om du har kommit överens om uthyrningen muntligt är det lika giltigt som om ni ingått ett skriftligt avtal.

Du behöver alltså inte betala hyra för den tid du inte bor i lägenheten. Om tillträdet blir försenat en längre tid talar det för att du också har rätt att häva hyresavtalet. Du kan även ha rätt till ersättning för skada du lidit på grund av förseningen. Hos hyresgästföreningen finns det möjlighet att få hjälp i konflikter med en hyresvärd. Behöver du vidare juridisk rådgivning är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare