Från politik till lag

Hej. Har en fråga jag funderat lite över. Låt säga att en socialminister är bekymrad över en alarmerande rapport om barnfettma, och nu vill höja momsen på godis till följd av rapporten. Hur skall hen gå till väga för att genomföra denna åtgärd?

Lawline svarar

Hej,

Det vanligaste sättet för regeringen att få till stånd ny lagstiftning är att lägga proposition till riksdagen som sedermera beslutar om huruvida den aktuella lagändringen skall genomföras eller inte. Uppbär förslaget tillräcklig majoritet blir således förslaget en ny lag som träder i kraft på bestämd tid. Ministern (och regeringen) kan således inte enhälligt besluta om att ändra skattesatserna utan frågan måste ytterst godkännas av Sveriges riksdag.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare